Projekt

mBank logo fundacja RGBMatematyka wokół Kopernika

 

W grudniu zakończyliśmy projekt „Matematyka wokół Kopernika”, dofinansowany z Fundacji Fundacji mBanku w ramach Programu mPotęga. Projekt był realizowany wspólnie ze szkołą w Wielkim Rychnowie. Miał na celu rozwijanie kompetencji matematycznych, wyobraźni, kreatywności i twórczego myślenia, a jednocześnie  przybliżenie uczniom postaci Mikołaja Kopernika w 550 rocznicę urodzin astronoma. W ramach projektu uczniowie poszerzali wiedzę o Mikołaju Koperniku, rozwijali swoją kreatywność, a przy tym dobrze się bawili.

 

Na początku realizacji projektu stworzona została sieć współpracy nauczycieli matematyki oraz blog „Matematyka wokół Kopernika”, w celu wymiany materiałów oraz inspiracji. Grupa uczniów z klas V- VI z naszej szkoły wraz z koleżankami i kolegami ze SP w Wielkim Rychnowie udali się do Muzeum Domu Kopernika w Toruniu po wiedzę, niezbędną do realizacji dalszych działań. Następnie uczniowie zostali przeszkoleni przez Doradcę Metodycznego z  Matematyki –  p. Agnieszkę Szymczak, która pokazała im, jakimi narzędziami można stworzyć pokój zagadek, aby umieć przygotować podczas warsztatów matematyczne Escape Roomy o naszym astronomie. Escape Roomy te zostały  przetestowane w Domu Kopernika w Toruniu, co było dodatkową atrakcją dla uczniów. Poza tym rozwiazywanie zagadek o Koperniku w jego domu ułatwiło i uatrakcyjniło im pracę.  Stworzone scenariusze zostały przekazane do Muzeum Okręgowego w Toruniu, jako oferta edukacyjna. Scenariusze te również zostały omówione podczas lekcji wyjazdowych do szkół należących do sieci współpracy.

Kolejnym działaniem była gra miejska o Koperniku, która została stworzona przez nauczycieli matematyki – p. Agnieszkę Szymczak i Magdalenę Kosk przy współpracy przewodnika toruńskiego – p. Agnieszki Kowalskiej. Grupa uczniów z naszej szkoły oraz z sąsiedniej wraz z chętnymi rodzicami wzięła udział w tej grze w Toruniu. Wszystkim udało się rozwiązać zadania, a przy okazji poznać  miejsca na toruńskiej Starówce związane z życiem rodziny Mikołaja Kopernika. Gra ta została dołączona do propozycji oferowanych przez panią przewodnik.

Poza tym uczniowie brali udział w warsztatach rozwijających wyobraźnię przestrzenną. Warsztaty te były prowadzone metodą STEAM, co bardzo podobało się uczestnikom. Korzystali oni z różnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu, dzięki czemu zajęcia były bardzo atrakcyjne i twórcze.

W listopadzie odbyły się warsztaty o czasie i zegarze słonecznym w Miejsko-Gminnym Domu Kultury w Kowalewie Pomorskim. Zajęcia te były prowadzone przez uczniów - ekspertów Kopernika pod kierunkiem nauczyciela matematyki. Podczas warsztatów uczestnicy obejrzeli  różne rodzaje  zegarów, a następnie sami  stworzyli papierowe zegary słoneczne. Ciekawą pracą było wykonanie zegarów długopisem 3D. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały opowieści  o historii zegarów. Na uwagę zasługuje ogromny entuzjazm uczestników  podczas tworzenia prac.

Jednym z końcowych działań  był  konkurs dla uczniów kl. 4- 6 na stworzenie postaci Mikołaja Kopernika w Minecraft. Konkurs ten cieszył się dużym zainteresowaniem. Prace były bardzo ciekawe i różnorodne. Widać  było tu innowacyjne podejście uczniów do wykonania zadania. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni.

Jak widać, działań w projekcie było bardzo dużo. Wszystkie zadania wymagały  innowacyjnego podejścia. Uczniowie bawili się matematyką, „kręcąc się” wokół Kopernika, co przyniosło  duże  korzyści edukacyjne. W trakcie zajęć pobudzona została kreatywność, rozwinięto kompetencje matematyczne, cyfrowe i naukowo - techniczne. Poza tym uczniowie  nabyli umiejętności komunikacji i współpracy w grupie. Mamy nadzieję, że każdy uczestnik miło wspomina wyjazdy i zajęcia.

Jesteśmy przekonani, że dzięki takim działaniom pokazujemy dzieciom, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata, a  jej opanowanie pomaga w osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Koordynator projektu - Magdalena Kosk