WYCIECZKA DO ŁEBY

1W dniach 18-20.05.2018 trzydziestu pięciu uczniów ze Szkoły Podstawowej w Pluskowęsach wzięło udział w wycieczce do Łeby - jednej z najładniejszych i najczęściej odwiedzanych miejscowości nad Bałtykiem. Odwiedziliśmy teren Słowińskiego Parku Narodowego odznaczający się bogactwem natury kuszącej każdego turystę do wyjścia w malownicze plenery o walorach zdrowotnych. Zakwaterowani byliśmy w ośrodku usytuowanym w najbardziej urokliwej części Łeby, otoczony był kompleksem leśnym tuż przy plaży. Uczniowie w trakcie 3- dniowego pobytu poznali wiele ciekawych miejsc.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy pięknie położoną wieś Szymbark, zobaczyliśmy tam najdłuższą deskę świata, zapoznaliśmy się również z budowlami historycznymi: Domem Sybiraka, łagrem, chatą osadnika z Kanady, kopią bunkra Organizacji Gryfu Pomorskiego. Podczas zwiedzania pani przewodnik opowiadała uczniom o florze Kaszub, ich czystości i dbałości o ekologię. Wspominała również, że wiele miejsc jest jeszcze dziewiczych, nie skażonych cywilizacją, opowiadała o życiu zgodnym z naturą tutejszych mieszkańców. Wielokrotnie podkreślała znaczenie wychowania ekologicznego. Oprowadzając uczniów po skansenie ukazywała stare rozwiązania np. w budowie domów, czy sposobie pracy tak, aby wykorzystane były naturalne zasoby Ziemi. Uczyła także dzieci rozpoznawania gatunków drzew mając do dyspozycji jedynie ich pnie.

Następnie udaliśmy się do Parku Dinozaurów - największego w Polsce Rodzinnego Parku Rozrywki, gdzie spędziliśmy kilka godzin. Podziwialiśmy tam setki realnie wyglądających stworzeń odtworzonych w ich pierwotnej skali. Przenieśliśmy się w odległy prehistoryczny świat i poznaliśmy etapy ewolucji dinozaurów, a także człowieka.
Wielu niezapomnianych przeżyć dostarczyło nam kino 7D, Zamek Strachu, pojazdy Flinstonów, zjeżdżalnia na pontonach, Wioska Indiańska, pole do minigolfa Resztki energii zużyliśmy na placu zabaw, gdzie największą atrakcją było chodzenie po wodzie w kuli wodnej. Wszystko co widzieliśmy w Łeba Parku zrobiło na nas ogromne wrażenie.

Późnym popołudniem, po przyjeździe do schroniska, zakwaterowaniu i obiedzie, wyruszyliśmy na pierwszy spacer po plaży, skąd obejrzeliśmy z zewnątrz luksusowy Hotel Neptun. Wielu uczniów było pierwszy raz nad Morzem Bałtyckim, które wzbudziło wiele emocji. Dzieci zbierały bursztynki i muszelki, a do ośrodka wróciliśmy bardzo zmęczeni dopiero ok. 21.00.
   W sobotę naszą przygodę rozpoczęliśmy od zabawy w Magicznym Ogrodzie Gier Planszowych. Tam w labiryncie 3D pod okiem pani animatorki, mogliśmy mile spędzić czas, bawiąc się w poszukiwaczy skarbów, tańcząc i śpiewając. Zabawa ta pokazała kto ma dobrą orientację w terenie. Poza tym dzieci korzystały z gier zręcznościowych, logicznych i łamigłówek usytuowanych w plenerze.
Następnie wybraliśmy się na pieszą wycieczkę po Łebie, podczas której poznaliśmy legendy oraz historię tego miasta. Zwiedziliśmy najciekawsze miejsca w Łebie.

Byliśmy w Illuzeum, czyli interaktywnej wystawie, która składa się z ponad 100 eksponatów z dziedziny optyki i fizyki. Obejrzeliśmy interaktywne eksponaty, obrazy 3D i hologramy oraz wiele zabawnych i zadziwiających doświadczeń i zagadek optycznych. Uczestnicy stwierdzili, że taka nauka poprzez zabawę i doświadczenia mogłaby być na co dzień. Następnie udaliśmy się do Muzeum Motyli. W muzeum tym ujrzeliśmy ponad 3500 motyli i innych owadów. Wśród eksponatów znajdują się największe na świecie motyle. Poza motylami na wystawie obejrzeć można inne owady występujące w Polsce. Chętni uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę wykonując interaktywny test o motylach.
Bawiliśmy się także w labiryncie luster, gdzie z powodu ciemności i lustrzanych ścian trudno było znaleźć drogę do wyjścia. Delektując się pysznymi lodami przeszliśmy się wzdłuż nabrzeża i podziwialiśmy liczne łodzie wycieczkowe i kutry rybackie wciąż pachnące świeżą rybą.

Trzeci dzień zaczął się od spakowania plecaków, śniadania i podróży kolejką. Nasz przewodnik podczas podróży na wydmy opowiadał o mieście Łeba, jego historii i wyglądzie. Poruszał też tematy ochrony środowiska, rzeki Łeba, Jeziora Łebskiego i innych okolicznych jezior. Opowiadał o borach bukowych znajdujących się w Słowińskim Parku Narodowych, powodach sadzenia drzew na piaskach, regulacji i zmianie koryta rzeki Łeba. Następnie wsiedliśmy na statek i popłynęliśmy w kierunku wydm. Idąc lasem podziwialiśmy różnorodność roślin i drzew. Martwy las sprawiał niesamowite wrażenie tajemniczości i magii, przewodnik zatrzymywał się przy tablicach informujących o występujących roślinach, a czasem wskazywał je wśród gąszczu. Tłumaczył, dlaczego z tego lasu nie usuwa się przewróconych martwych pni, konarów, ponieważ mają one za zadanie użyźnienie gleby i tworzenie ekosystemu. Park Słowiński jest pod ścisłą ochroną i nie można do niego wchodzić. Po dotarciu na miejsce, ukazała nam się piaskowa ściana i dzieci od razu postanowiły zdobyć górę. W dozwolonych miejscu uczniowie wdrapywali się na dwudziesto dwu metrową wydmę skąd rozpościerał się niesamowity krajobraz. Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia, grupa powędrowała szlakiem ruchomych wydm dowiadując się o sposobach zdobywania wody i filtracji naturalnej, powodach ochraniania pasa nabrzeża, zobaczyliśmy skutki negatywnej działalności człowieka, jak również pozytywnych działań, mających na celu ekologiczne próby ratowania ziemi przed ruchomymi piaskami. Poznaliśmy typy roślinności, jaka jest nasadzana w celu unieruchomienia wydm. Następnie plażą ruszyliśmy w kierunku poniemieckiej wyrzutni rakiet. W muzeum tym dowiedzieliśmy się o tajnym poligonie rakietowym gdzie przeprowadzane były udane eksperymenty z rakietami meteorologicznymi oraz skonstruowano mobilną wyrzutnię.

W drodze powrotnej płynąc statkiem przewodnik sprawdzał naszą wiedzę o Łebie i Kaszubach, a najlepsi zostali nagrodzeni. O godzinie 16.00 wyruszyliśmy do domu. Wycieczka zalicza się do udanych, wiele zobaczyliśmy i sporo się dowiedzieliśmy. Wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni.